ZoBL4Vb59o מושגי יסוד | drsiton

מושגי יסוד - Basic

חיסון מרובעת לחתול

מכיל ארבעה חיסונים לחתולים, גורים צריכים לקבל 2 חיסונים בהפרשים של 3 שבועות יחד עם טיפולים נגד תולעים. בחיסון ישנם הגנות כנגד חתלתלת מחלה קטלנית, מחלות נשימה בחתולים וכן חידק בשם כלמידיה. על החתול לקבל חיסון כזה אחת לשנה בכל חייו

חיסון משולשת הינו אותו חיסון ללא החיסון כנגד חידק הכלמידיה.

חיסון משושה בכלבים

-מגיל 6 שבועות על כל גור לקבל חיסון משושה המכיל 6 חיסונים

פרוו PARVO

דלקת מעיים ודלקת קיבה דמית -מחלה קשה מאוד, גור שנדבק בעל סיכויי תמותה גבוהים ללא טיפול הולם.

כלבלבת DISTEMPER

מחלה נגיפית הפוגעת במספר מערכות בו-זמנית: מערכת העיכול, מערכת הנשימה ומערכת העצבים. הדרך העיקרית לטיפול במחלה הוא דרך פעולה מונעת – מרגע שפרצה המחלה אין טיפול ספציפי נגד הוירוס, אלא בעיקר טיפול תומך. גיל הגור ומצבו הגופני ומידת החיסוניות שלו הם גורמים חשובים שמשפיעים על סיכויי ההשרדות.

דלקת כבד נגיפית ICH

כיום המחלה נדירה, בעיקר הודות לביצוע חיסונים בקרב רוב הכלבים. הנגיף תוקף בעיקר את הכבד.

מחלת העכברת LEPTOSPIROSIS

מחלה שמתפשטת ומתפתחת בכליות ובכבד וגורמת לחום, הקאות, תאבון מוחלש ועוד מגוון סימפטומים. המחלה מדבקת גם לבני אדם(זואונוטית). החיסון כולל 2 זני חיידקים להגנה מירבית כנגד המחלה.

פארא-אינפלואנזה PARAINFLUENZA

מחלה דמויית שפעת. נגרמת ע"י וירוס שתוקף את דרכי הנשימה

עיקור

כמו סירוס, גם עיקור מומלץ על ידי המדינה מאותן סיבות, למניעת ריבוי בעלי חיים משוטטים, וניתנת הנחה למבצעים את הניתוח.

עיקור, לעומת סירוס, מקנה יתרות באריכות ימים (סטטיסטית) יחסית לנקבות שאינן מעוקרות.

הניתוח מבוצע בד"כ בגיל 6 חודשים (רצוי לבצע אותו לפני גיל 2 שנים ) ואף לפני הייחום ה1מאחר ישנה ירידה משמעותית בסיכון לתחלואה בגידולי עטין. עיקור נעשה גם בגילאים מאוחרים יותר והוא מאפשר מניעת דלקות רחם (נפוצות ) וגידולי מערכת מין.

בעיקור מוסרים הן השחלות , קרני הרחם (בהם מתרחש ההריון , והרחם עצמו).

סירוס כלבים וחתולים

סירוס, משמעו הסרת איברי המין של הזכר, מומלץ מאוד בעולם רפואת חיות המחמד. סירוס מקטין את תופעת החיות המשוטטות ומכאן את המתת חיות משוטטות על ידי העיריות, ולכן המדינה מעודדת מאוד את הסירוס וניתנת הנחה משמעותית לכלבים מסורסים באגרת הכלבת. מבחינה רפואית טהורה סירוס אינו מקנה יתרון ברור לאריכות חיי הכלב ויש לשקול כל מקרה לגופו. בד"כ כלבים המתקרבים לגיל 7 שנים לא מומלץ להכניס לניתוחים כאילו. אלא במידה וישנה בעיה בפרוסטטה. סירוס ניתן לבצע מגיל 3 חודשים

מחלות זואונוטיות

מחלות שעוברות מבעלי חיים לבני אדם מכונות "מחלות זואונוטיות" וחשוב להכיר אותן כדי שנוכל ליהנות מגידול חיות המחמד שלנו בלי דאגה מיותרת. מספר המחלות המעוברות מחתולים וכלבים הינו מועט והמחלות הקשות שלהם כמו כלבלבת, פרוו, דלקת-כבד נגיפית, חתלתלת, קליצי-וירוס, שפעת חתולים, דלקת קרום הבטן המדבקת (FIP) וכו' , לא עוברות לבני אדם.

.המחלות המדבקות נגרמות מטפילים, פטריות, חיידקים ונגיפים:

מחלות מטפילים- קבוצה זו כוללת פרעושים, קרציות ותולעים. חלק גדול מטפילי חיות המחמד יכולים להיטפל גם לבני אדם.פרעושים מסוגלים לעקוץ ולעבור גם לבני אדם, במקרה זה נרגיש עקצוץ וגירוד. ברוב המקרים, דבר זה אינו קורה, האדם אינו מהווה סביבה אידיאלית לפרעושים אלו וההדבקה היא אקראית ולא "מכוונת". רק כשהפרעוש נמצא במחסור של החיה המועדפת או כשחיית המחמד נגועה בכמות רבה מאד של טפילים, תתרחש ההדבקה. הפרעוש תמיד יעדיף את החתול והכלב ולא יישאר זמן רב על עור האדם. חוץ מאי הנעימות

והגירוד, הפרעוש לא מעביר לאדם כל מחלה ואין סכנה .בעקיצתו

צילומי אגן לועדה

על מנת לקבל תעודות חלק מהכלבים נדרשים לעבור צילומי אגן בגילאים 1-1.5 שנים לאבחון בעיית התפתחות האגן ומניעת מעבר המחלה הלאה.

בגזעים כמו רועה גרמני כל בעיה קלה פוסלת את הכלב מהרבעה. כל מועדון קובע את כלליו.

ישנה וועדה הקובעת את אמת האגן כשהגבוהה ביותר הינה A.

המרפאה מנוסה בצילום אגן לכלבים גדולים, במיוחד בצילום כלבים מגזע הקנה קורסו שטופל באופן סדיר במרפאה הקודמת שלנו. דר' סיטון המציא מתקן מיוחד  לכלבים המאפשר קבלת צילום איכותי בזמן קצר.

טיפולי שיניים

טיפולי שיניים בבעלי חיים נעשים בהרדמה , לכן רצוי מאוד למנוע את הניקוי ולבצע טיפול מונע : עצמות בקר, משחת שיניים, אבקות למינהן ומזון מיוחד ואפילו אנטיביוטיקה ימנעו אתה בעיה.

הריון וניתוח קיסרי

כלב, שהינו יציר כפיו של אדם ממקור זאב, שונה במבנה הפיזי בצורה מהותית מהמקור. שינויים אלו גרמו לבעיות קשות לעיתים בנשימה ובכלל בבעיות בהמלטות. ככל שהגזע דומה למקור כך בעיות ההמלטה פחות קשות. בגזעים הפחוסים או השונים מהותית מהמקור הזאבי, יש בעיה בהמלטה. לעיתים בשל העובדה שישנו גור אחד בלבד שגדל לגודל גדול מדי, או שמבנה ראש הגזע גדול. הריון של כלבה אורך בממוצע 63 יום. 57 יום לאחר ההזרעה האחרונה. שלושה ימים לפני ההמלטה מגלה הכלבה חוסר נוחות ואי שקט ומנסה למצוא מקום להמליט. ביום ההמלטה יורדת טמפרטורת הגוף במעלה אחת. במידה והכלבה לוחצת ואין הגור יוצא תוך שעה ( במידה ויש בצבוץ של איבר ללא המלטה יש לגשת מיד לוטרינר) יש לגשת לוטרינר.  במידה והזירוז לא עוזר, הכלבה נכנסת לניתוח קיסרי בו מוציאים את הגורים בניתוח. יש לטפל, ליבש ולהחיות כל גור כזה שיוצא מהבטן ומיד בסיום הניתוח כדאי להצמיד את הגור אל פטמות האם. לאמא כדאי לתת מזון גורים רק לאחר ההמלטה (לא לפני ההמלטה) רצוי לבצע צילום בטן לפני כל המלטה כדי לדעת כמה גורים ישנם בבטן ולכמה לצפות

תולעים בחיות מחמד

חיות מחמד, נגועות בפרעושים מדי פעם, מלקקות רצפה לעיתים עם סמני צואה, או מדביקות אחת את השנייה. יש 2 קבוצות תולעים שטוחות ועגולות כאשר יש להקפיד לטפל בשתי הקבוצות. הטיפול שניתן הינו טיפול מניעתי וניתן פעם בשנה, או בכדורים, או בזריקה, קיימות אמפולות לחתולים לספיגה דרך העור לדם. במידה וישנה הדבקה בתולעים יש לתת טיפול כפול במרווח של 10-14 יום. תולעים יכולים להדביק בני אדם במיוחד תינוקות וילדים

טיפול בפרעושים

פרעוש החתול, המדביק גם את הכלב , מהווה מטרד אמיתי. ברובו גורם לאלרגיה הנוצרת מרוק הפרעוש, שאראי על מרבית מהתגובות האלרגיות שאנו נתקלים בהם וכן עלול לגרום להדבקות בטפילי דם כהמוברטונלה בחתול.

הטיפול נעשה על ידי תרסיסים מיועדים ו/או טיפות ע"ג עורף החיה בהתאם למשקל בכל חודש. יש לשים לב ולא לשים את הטיפות סמוך לביצוע אמבט - דהיינו מספר ימים לפני ואחרי-מאחר ומרבית הטיפות דורשות את שומניות הפרווה והעור המוסרת בעת הרחצה.

טיפול בקרציות

קרציות הינן טפיל מוצץ דם היכול להעביר לכלב ולאדם שלל מחלות. מחלה נפוצה הינה "קדחת הקרציות" שם כללי לקבוצת טפילים הגורמים לסימנים זהים. הנפוצה שבהם הינה ארליכה קניס. טפיל זה גורם לפגיעה ברמת טסיות הדם, האחראיות על הקרישה, לחום, אנמיה ובשלב מאוחר יותר לפגיעה במח העצם ותמותה. אין התחסנות מהמחלה, והאבחון נעשה על ידי בדיקה גנטית הנקראית PCR. הטיפול במחלה נעשה על ידי מתן אנטיביוטיקה מסוג דוקסילי ולעיתים טיפול בתגובה אוטואימיונית הנוצרת במחלה. יש לטפל טיפול מונע על ידי תכשירים נגד קרציות כטיפות בעורף או קולרים ייעודיים. לעיתים יש לבצע ריסוס תקופתי של הצר למניעת הדבקות בטפיל זה.